advertising

Main @jiefeilau

Sunday 15 March 2015

Novel Kabus di Perbukitan - Biodata Penulis

BIODATA PENULIS 

Mohamad Kholid Hamzah

Mohamad Kholid Hamzah (lahir di Tanjung Karang, Selangor) adalah seorang penulis dari Malaysia. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah di Sekolah Kebangsaan Dato’ Manan, Tanjung Karang dan Sekolah Menengah (Lelaki) Bukit Bintang, Petaling Jaya. Beliau memperolehi Diploma Pembangunan Manusia daripada Universiti Putra Malaysia pada tahun 1992 dan Diploma Psikologi (Kaunseling) daripada Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 2001.

HASIL KARYA
Beliau banyak menulis cerpen dan puisi yang tersiar di akhbar, majalah di samping yang termuat dalam antologi. Juga menghasilkan novel kanak-kanak bersiri iaitu Siri Penyiasat Ekstrovert yang diterbitkan PTS One Sdn Bhd. Novel dewasa beliau selain Kabus di Perbukitan adalah Desir Angin di Pergunungan (DBP, 2008), Rahang Maut (PTS Millennia Sdn Bhd, 2009) dan Mengejar Pelangi Pagi (DBP, 2010).

ANUGERAH
Cerpen beliau, Anugerah memenangi saguhati Hadiah Sastera Berunsur Islam IX, 2005. Manakala novel ini, Kabus di Perbukitan memenangi saguhati Sayembara Mengarang Novel Sempena Perayaan Jubli Emas DBP, 2006. Novel kanak-kanak beliau, Pengembaraan Si Belimbing memenangi hadiah utama Peraduan Mengarang Cerita Bersiri Katogeri Kanak-kanak Karyanet-DBP, 2006.




Anda mungkin meminati juga: 

Novel Kabus di Perbukitan









xx

No comments :

Post a Comment